Dve knihy, každá z iného sveta

Po dovolenke som si konečne našiel viac času na knihy, vrátane tých kuchárskych. Práve vtedy, keď dve české foodbloggerky vydali tie svoje.

Markéta Pavleje – Kitchenette – Rok v kuchyni

Kitchenette

Jej blog sledujem pravidelne. Nepublikuje často, zato má vždy parádne recepty aj fotky. Vždy stručné a k veci. Túto jeseň ohlásila vydanie knihy aj spustenie vlastného eshopu. Má v ňom kuchynské pomôcky, milé veci a samozrejme aj knihu. Od objednávky trvalo asi tri dni, kým mi dorazila domov. Zabalená v papieri potlačenom jej značkou, od prvého dotyku vidno, že sa s ňou pohrala. Pri kúpe si napríklad môžete pridať aj venovanie.

Kniha má väčší formát, takže dobre drží roztvorená. Detaily pokračujú aj vo vnútri, sú tu dve saténové záložky. Každé jedlo má svoju dvojstranu, na jednej recept, na druhej veľká fotka. Delenie je podľa ročných období, tomu zodpovedá aj výber receptov. Na konci je extra časť so základnými receptami aj krátkym vysvetlením k menej bežným surovinám.

Rok v kuchyni

Recept z knihy Kitchenette - Rok v kuchyni

Rok v kuchyni je pre mňa v prvom rade vizuálny zážitok. Neprekvapí vás to, ak zistíte, že jej manžel má fotoštúdio. A nie hociaké. Rovnako vás neprekvapí dizajn knihy, ak budete vopred vedieť, že ju zalamoval Martin Pecina. Úpravca kníh, ktorý za svoju prácu už povyhrával pekný rad cien. Nič to však nemení na veci, že Markéta si knihu sama napísala, nafotila aj vydala. To všetko s dvoma malými deťmi. Musím zistiť, ako sa jej to podarilo. Sám mám občas problém udržať v dobrej kondičke tento blog, a to som len obyčajný chlap na polovičnej materskej. Skrátka a dobre, kniha je niekde na špici svojho žánru. Krásna a zároveň použiteľná, to najlepšie z mesta.

cca 20€ (vrátane dopravy)

Kuchařka ze Svatojánu – Eva Francová

Kuchařka ze Svatojánu

Evin blog som registroval vďaka kolegom foodbloggerom, ktorí na ňu občas odkazovali. Potom som na ňu dostal tip od vydavateľstva a venoval jej o trochu viac pozornosti. Postupne som si všimol, že jedlá sú veľmi podobné tým, ktoré varievame aj u nás doma.

Kniha má formát o niečo väčší ako A5 a listuje sa v nej dobre. Jedlá sú zoradené podľa charakteru, čiže orientovať sa môžete podľa polievok, hlavných jedál, šalátov atď. Každé jedlo má jednu stranu, na nej recept a dve menšie fotky. Občas sa sem vmieša osobný text alebo krátky príbeh. Na konci je rovnako časť venovaná základným receptom a surovinám.

Recept s príbehom

Jedlá z knihy Kuchařka ze Svatojánu

Kuchařka ze Svatojánu je pre mňa priama vo všetkom. V životnom príbehu aj samotnej forme. Dávno predtým, ako sme sa tu všetci naučili vyslovovať slovo foodblog, sa Eva odsťahovala na dedinu a založila si poriadnu záhradu. Skrátka začala žiť tak ako chcela, nie ako dávali okolnosti. Kniha je toho len presným odrazom. Grafické spracovanie nevyhrá cenu, ale koniec-koncov, tie sa na vidieku ani nedávajú.

Obsahovo je kniha podľa mňa zatiaľ to najpoužitelnejšie čo som čítal. Kombinuje totiž klasické a starosvetské recepty s modernejšími. Zároveň používa domáce suroviny, ktoré nie je problém zohnať. Viem si veľmi dobre predstaviť variť kompletne celý rok len podľa nej. Úplne vážne. V deň, kedy som ju prvý krát otvoril, som mal akurát zamiesené koláčové kváskové cesto. Len plnku som ešte nedomyslel. Po krátkom prelistovaní knihy z neho bola okamžite tvarhová vianočka.

blog: kucharkazesvatojanu.blogspot.sk
cca 17€ (vrátane dopravy)

P.S. A súťaž nebude?

Kuchařku ze Svatojánu mi doporučili z vydavateľstva Albatros a pôvodne som mal dostať jeden výtlačok ako cenu do súťaže. Nakoniec som ponuku odmietol, z viacerých dôvodov. Prvý je zároveň najdôležitejší. Ak sa vám niektorá z kníh páčila, prosím vás, kúpte si ju a podporte autorku. Je za tým robota a opatí sa ju oceniť. Obe knihy za to stoja.

Druhý dôvod je o niečo prozaickejší. Súťaže na delikatesy postupom času mierne zdegradovali na takmer automatickú činnosť. Dostanem vzorku, vyhlásim súťaž, prídu odpovede, vyhlásim víťaza. Ak dám ťažkú otázku, odpovie ledva 10 ľudí. Ak dám ľahkú, spamujú hotové rodinné klany. S týmto scenárom nie som spokojný. Neznamená to však, že súťaže úplne zmiznú. Jednu už mám pripravenú, len už bude mať o niečo iný koncept.

Ešte späť ku knihám, aby ani našinci nezostali bokom. Od viacerých našich foodbloggerov som počul, že pripravujú svoju vlastnú knihu. Šuškanda zatiaľ hovorí o jem iné, Dulce de Leche aj Bonvivánoch. A nezabudnite, že pár foodbloggerov už svoje knihy vydalo, Ako chutí masala a Moje obľúbené recepty.

Či sa sám nechystám vydať knihu? Chystám. Pár rokov nosím v zápisníku jej osnovu, raz za čas sa k nej vrátim a niečo doplním. Lenže po prečítaní Kuchařky ze Svatojánu neni o čom. Písal by som o podobných veciach a určite v slabšej verzii. Ak niekedy napíšem knihu, viem už teraz, že kuchárka to nebude. Skôr pohľad na gastroscénu, menej aj viac uveriteľné príbehy z nej a občas vsunutý recept, ale len na doilustrovanie.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page