Ako sa dá zorganizovať festival jedla

V Nitre sa pomerne pravidelne konávajú rôzne jarmoky a predajné trhy. Najviac na Svätoplukovom námestí pri fontáne, ale aj jednotlivých mestských častiach.

Ešte v minulom roku ma oslovila Nitrianska organizácia cestovného ruchu, že chcú pomôcť zorganizovať festival jedla, podľa vzoru podobných akcii vo väčších mestách. Pôvodne sa akcia volala Jahodová Nitra alebo tiež Otvorenie kultúrneho leta, takže náznak lokálnosti tam už niekoľko rokov bol. V tomto roku to už ale nemal byť jarmok.

Je to pomerne rozsiahla akci. Trvá celý deň, má sprievodné akcie a veľa kultúrnych vystúpení. Organizujú ho mesto Nitra, Nitriansky samosprávny kraj, Krajské osvetové stredisko, spomínaná Nitrianska organizácia cestovného ruchu aj niekoľko občianskych združení.

Veľmi dlho som uvažoval, či do toho ísť. Možno len prirodzený strach, je iné podobné akcie kritizovať a iné jednu aj zorganizovať. Strach trval krátko a čoskoro ho vystriedali nápady, ako festival urobiť. Zároveň mi bolo jasné, že sám nemá človek taký nadhľad, ako keď pracuje aspoň v tandeme. Preto som hľadal parťáka, ktorý by mi vedel pomôcť. Stal sa ním Marek Lörincz.

Prvý nápad bol zasadiť festival do mestského parku. Hneď pre viacero dôvodov. Príjemné prostredie, blízke parkovisko aj možnosť nechať vyšantiť deti. Už na prvom pracovnom stretnutí nápad padol. Najviac kvôli technických podmienkam, ale aj kvôli organizačným. Tento rok bude súčasťou akcie Deň otvorených dverí Divadla Andreja Bagara, takže sme nechceli rozdrobovať akciu na viacero miest. Vlastne, ona aj bude prebiehať na viacerých miestach, pretože ďalšou súčasťou bude festival bubnov a perkusií drumpoint Slovakia. V rámci neho by mali bubeníci pochodovať od OC Mlyny cez celú pešiu zónu až na námestie.

Už na samom začiatku sme mali jasnú predstavu, ako by mala časť venovaná jedlu vyzerať. Stanovili sme si dve základné pravidlá – len prevádzky z Nitrianskeho kraja a len výrobcovia, nie priekupníci. Možno príliš obmedzujúci kľúč, ale verili som tomu, že u nás nájdeme dosť kvalitných prevádzok, ktorým treba dať šancu. Začali sme teda spisovať zoznam zúčastnených. Narástol na slušných štyridsať, tak sme začali s oslovovaním. Prvé poznanie, gastroprevádzky nemajú čas na starostlivosť o vlastnú webstránku. Na prvý email neodpovedal takmer nikto. Až po telefonáte sme sa dopracovali k úplne inej adrese a úplne inému menu. Niektorých sme museli vyslovene prehovárať, iní boli nadšení hneď od začiatku.

Zoznam pozvaných prevádzok bola práca na niekoľko mesiacov a občas vyzerala ako jazda autobusom. Každý týždeň niekto buď vypadol, alebo pribudol. Zažili sme aj prevádzky, ktoré nechceli ísť na festival, pretože zvýšený záujem a reklama by ich tak zahltila prácou, že by sa to nutne neskôr prejavilo v nižšej kvalite. Našli sa aj také, ktoré by to nezvládli z kapacitných alebo rodinných dôvodov (napríklad čerstvo narodené dieťa). Mnoho oslovených tiež malo v danom dátume inú a pre nich významnejšiu akciu. Stalo sa nám tiež, že sme mali dobré referencie na prevádzku, ale po kontrole sme zistili, že kvalita je niekde inde. Trochu neskôr ako sme čakali sa začali nenápadne aj okatejšie natískať vystavovatelia, ktorí nezapadali do konceptu. Stále sme sa snažili udržať festival bez opíc na gumičkách a bez panvíc. A dokonca aj bez veľkých pivných a nealko firiem. Podarilo sa nám to s dvoma nitrianskymi pivovarmi, jednou miestnou pivotékou a nealkom od barmanov aj farmárov. Verím len, že snahu o podporu našich produktov ocenia na konci hlavne návštevníci. Do festivalu máme necelé štyri týždne, dovtedy musíme ešte rozmiestniť stánky, dať vytlačiť minisprievodcov akcie a doladiť asi stotridstaťosem detailov.

Čím je pre mňa táto akcia iná? Zrejme po prvý krát sa nesnažím robiť všetko. Aj preto som odmietol zúčastniť sa výberového konania na grafické práce. Robí ju Zone Media a zatiaľ sa mi ich robota páči. Do grafiky som sa nakoniec predsalen trochu primiešal. Keď sa nám nezdala na plagáte použitá plechovka, nafotil som naše najlepšie domáce riady a nakoniec sa hviezdou stal medený hrniec.

Festival chutí Nitrianskeho kraja

P.S.

Zatiaľ máme 42 stánkov, z toho okolo 12, kde sa bude variť. Máme stánky s jahodami, tak chodím každé ráno na kopec kontrolovať naše vlastné, či sa tohotoročná úroda vydarí. Kvitnú a kde-tu sú už malé zelené. Pritom sa nahlas modlím, aby vyšlo počasie aj na akciu samotnú. Reštaurácie sme oslovili s tým, že majú pripraviť jedlá, na ktoré sú najviac hrdí. V jednom z nich by mali použiť spomenuté jahody. Ak takúto špecialitu budú mať, nájdete ich podľa označenia jahody na ich stánkoch.

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Komentáre (1)

  1. Drzim palce, nech sa vydari akcia a aj pocasie!

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *