Omrvinky: odutí čašníci, kvalita mlieka a komixový foodstyling

Pár čašníkov sa posťažovalo na hostí. Vladovi zasa umrel kefír. Niekoľko podnikov zatvorilo. Napriek tomu, nie je všetko až také čierne, ako by sa mohlo zdať. Sú tu posledné augustové Omrvinky.

Odutí „čašníci“

V SME nedávno publikovali vtipný článok. Na tému večného boja čašník-hosť sa pozreli práve z toho čašníckeho pohľadu. Lenže miešajú veci nezlúčiteľné. Čašníci sa napríklad sťažujú na obligátnu a úplne legitímnu otázku hosťa: „Čo by ste mi odporučili“. Nuž, ak je reč o menúčkovej reštaurácii, ktorá de facto len supluje závodnú kuchyňu, tak je to naozaj nemiestna otázka. Rovnako nemiestna je aj v situácii, kedy by hosťovi malo byť jasné, že daná „reštaurácia“ varí z prášku. V tomto zmysle je dobré opýtať sa, kde začínajú a končia označenia reštaurácia a čašník. Článku teda chýbajú širšie súvislosti.

Jednu vec však autorka článku spravila dobre. Na záver dala slovo sekretárovi Zväzu hotelov a reštaurácii. A presne tam sa nachádza tá krutá pravda z bombastického titulku článku. Pán Kašuba jedným šmahom zotrel všetky pindy „čašníkov“ vyššie v článku. Príklad? Čašník vraj nenesie zodpovednosť za jedlo. Prečo zaň potom berie trinkgeld? Alebo tento: Veľké percento hostí vraj pri vstupe nepozdraví. Čo nato etiketa? Ako prvý zdraví vždy čašník. Podľa sekretára to nerobí 70% z nich…

Čašníctvo vnímam ako ktorékoľvek remeslo. A bohužial, tak ako ostatné, aj toto postupne vymiera. Chyba sa stala niekde dávno, keď napríklad konveniencie ovládli našu gastronómiu. A hosť namiesto toho, aby ich odmietol, ich len ticho prijal. Lenže ako „protiopatrenie“ je potom napríklad nevrlý na personál. Systémom sme-si-kvit. Vážne? Možno sa opýtate, čo bolo skôr. Zlé jedlo alebo menej náročný hosť. Neviem. Myslím si však, že vinu nesú reštaurácie ako nositelia remesla. Ich stavovská česť jednoducho nikdy nemala dovoliť dospieť gastronómii tam, kde je teraz. Bavíme sa o Reštauráciách. Len aby bolo jasno.

http://www.sme.sk/c/6031075/kruta-pravda-o-casnikoch-a-hostoch.html

Čo hovoria na kvalitu mlieka baktérie

KefírVlado Zlatoš je tréner a poradca pre výživu. Viac ako 10 rokov si robil doma vlastný kefír. Zvládol s ním dokonca cestovanie po svete. Teraz mu vďaka zlej kvalite mlieka jednoducho vykapal. Čo nakoniec ten kefír zachránilo a ďalšie podrobnosti zistíte v jeho článku:

http://www.vladozlatos.com/blog/clanky-o-zdravi/preco-nam-quot-zomreli-quot-mliecne-kefirove-zrna.html

Komixový foodstyling

The-ZebraPo vážnych témach trocha konzumu. Možno poznáte umenie carving. Z ovocia a zeleniny sa rôznym náradím vyrezávajú figúrky, zvieratá, kytice. Toto umenie sa učí aj na hotelových školách. Švédsky foodstylista Carl Kleiner to skúsil trochu jednoduchšie, ale zato s krásnym efektom. Jeho postavičky sú hravé, ale ani zvyšok foodstylingu nie je na zahodenie. Napríklad séria nafotených receptov, rozložených na jednotlivé suroviny (na titulnej fotke).

www.carlkleiner.com

Zatvárame

Toto slovo ste mohli počuť v dvoch prevádzkach. Marks&Spencer v Nitre zavrel svoje oddelenie s potravinami. „Spropagovali“ to samozrejme tak, že pre nás rozširujú sortiment handier. Nie nie vážení, ja chcem jesť!

Druhý zatvárajúci podnik je bratislavský Marakesh. Marocká reštika s barom, do ktorej som sa ani nestihol dostať. Fungovala asi rok, postupne odstavila kuchyňu a napokon aj zvyšok lokálu. Dôvody? Smola s personálom, dali vodnú fajku a čudovali sa, keď ľudia nechceli jesť a zopár ďalších.

Najlepšie foodblogy podľa Saveur

Saveur je food magazín (papierový aj internetový) a organizuje súťaž foodblogov. Víťaz nie je len jeden, pretože súťaž má mnoho kategórii. Napríklad Najlepší blog o dezertoch, Najlepšia fotka jedla alebo Najlepšia kulinárska esej. Kompletný zoznam nájdete tu:

http://www.saveur.com/article/Kitchen/2011-SAVEUR-Best-Food-Blog-Awards-Winners

Čerstvý foodblogový objav

foodissimo

Len nedávno som spisoval zoznam všetkých slovenských foodblogov. Tesne po vydaní sa zrodil som našiel jeden čerstvý, ktorý s prehľadom môžeme označiť ako výnimočný – Foodissimo. Výberom tém, kvalitou fotiek, živým záujmom o okolie a komentármi pod článkami.

www.foodissimo.eu

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Komentáre (12)

  1. a ten obrazok na vrchu je z knizky od Ikei, ku ktorej sa neda nikde mimo Svedska dostat. vsak? a nebyva nejaky citatel v Svedsku alebo tam nejde na sluzobku??

    Odpovedať
    1. Ano, bolo to fotene pre Ikea

      Odpovedať
  2. Dnes som si v taboch otvorila vsetky spomenute linky (len kedy budem pracovat?)
    A ozaj si tu uvodnu fotku nanafotil ty? Som sa potesila, ze aka pekna!

    Odpovedať
    1. nie, ani nahodou. Pod kazdym clankom je vzdy zdroj fotiek, v tomto pripade Carl Kleiner… ;-)

      Odpovedať
  3. odkaz na demo.fb.se

    tu su z toho veldiela fotky

    Odpovedať
  4. Zaujímavé omrvinky :) Veľmi ma zarmútila správa o zatovrení potravín v Marks&Spencer. Zaujímal by ma dôvod takejto zmeny.

    Odpovedať
  5. mohol by si zalinkovat ten zoznam? lebo ak myslis ten zoznam par blogov kde som zalinkoval Foodissimo v komentaroch popri zaplave tych ludi co poznaju jedine Blogger, tak v tej dobe uz davno existoval

    Odpovedať
    1. Zoznam je nalinkovany. A mas recht, nezrodil sa, len som ho az potom objavil.

      Odpovedať
  6. k tym casnikom:
    myslim si, ze spravanie casnika velakrat odzrkadluje spravanie zakaznika, osobne mam velmi malo zlych skusenosti so zlou obsluhou. ak dodrziavam zaklady slusneho spravania, mam stipku trpezlivosti a som mila, vacsinou sa tak isto sprava ku mne aj obsluhujuci personal restauracie. ak sa nahodou stretnem s totalnymi buranmi, vidia ma tam prvy a posledny krat. v mestach, kam sa rada vraciam, mam vsade oblubene podniky a a velmi rada do nich zavitam zakazdym, ked som nablizku.
    takisto ak sa casnik nahodou pomyli, beriem to tak, ze sme ludia, kazdy z nas robi chyby a neriesim si na nom svoje komplexy.

    Odpovedať
    1. Ja mam zle skusenosti s casnikmi, z Ciech aj zo Slovenska. Takze podla mna problem naozaj existuje.
      Pravda je, ze ked si to clovek zacne rozoberat, tak za niektorymi problemami je majitel, na niektorych ma spolupodiel zakaznik… Ale popierat celkom tento problem podla mna nie je OK.
      Rozumiem, ze pises o Tvojej osobnej skusenosti ale ten clovek, co nanho Viktor reaguje, z toho robi princip. Casnici su dobri, hostia su zli. A pise o tom do novin. Takze mala korekcia je urcite na mieste.
      Uz len ten nazov a slovo „pravda“ v nom. A kecy na ktore upozornuje Viktor a kopa dalsich. ojojoj uz som ticho nech nevyletim stropom.

      Odpovedať
    2. pre Sim:
      ved ja nepopieram, ze problem neexistuje. clanok bol podla mna uplne neprofesionalny, s tymi novinarmi je to ako s tymi casnikmi – novinarom moze byt dnes hocikto. ja som len uviedla moje skusenosti, ze velakrat (nie vzdy) je to o spatnej vazbe a casnik vlastne nastavuje zakaznikovi zrkadlo (aj ked s tym nesuhlasim, taketo spravanie je neprofesionalne).
      tam, kde zijem ja, je vztah host-casnik o vzajomnom respekte a zakladoch slusneho spravania. a casnik tu ma aj svoje prava, nielen povinnosti – ak sa k nemu zakaznik sprava arogantne a hrubo ma pravo odmietnut obsluhu.

      Odpovedať
  7. dobry den,
    marakes zavreli pre nedostatok financii, zle fungujuci manazment a kvoli personalu to urcite nebolo. poznal som osobne vsetkych zamestancov ktori tam pracovali do poslednej chvile a nebolo to kvoli nim. bolo to aj kvoli „renomovanemu“ bartendrovi ktory tam zdvihol ceny na medzinarodnu uroven a bral za poradenstvo neludske peniaze. tak skor ako o niecom kde ste ani neboli napisete overte si pravdu.
    s uctivym pozdravom
    „oduty casnik“

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *