illy ako nápoj v plechovke

Prednedávnom sme priniesli správu, že výrobca kávy illy spoločne s firmou Coca-Cola vytvorili nový produkt – hotovú kávu balenú v kovových plechovkách. Medzičasom ho dostať už aj u nás, takže keď som ich zbadal na pumpe, kúpil som na skúšku hneď dva druhy z dostupných troch – Caff√® a Latte Macchiatto. Tretiu variantu, Cappuccino, som nemal zatiaľ možnosť vyskúšať.

Káva značky illy je známa svojou kvalitou a prirodzene aj vyššou cenou. Jej výhoda je v tom, že na rozdiel od iných značiek spolupracuje s úzkym okruhom plantážii a nevytvára zmesy z tovaru, ktorý kupuje masovo na burze. Kvôli tomu je jej zmes vyvážená a jej kvalita nekolíše tak, ako pri iných značkách. Aj pre tieto dôvody som očakával, že nový nápoj bude niečo prémiové. Samozrejme, pitie v plechovke sa za žiadnych okolností nedá porovnávať s originálom – teda talianskym espresso, ale vo svojej kategórii nápojov hotových na pitie (angl. skratka RTD, ready to drink) je skutočne na špici.

Nápoj ponúka presne to, čo sľubuje – hotovú studenú kávu v plechovke, s mliekom či bez neho.

Neprekvapilo ma, že všetky tri druhy nápoja sú už osladené, pribaliť k plechovke vrecko s cukrom by asi nebol dobrý nápad. Naopak ma príjemne prekvapilo, že najzákladnejšia verzia – Caff√®, mala v sebe minimum prísad. Konkrétne vodu, cukor, kávový extrakt (2,5%), regulátor kyslosti E332ii a E501ii (obe zlúčeniny sú tuším variácie citranu draselného). Naproti tomu Latte Macchiatto už obsahovalo kde-čo, prirodzene, najmä kvôli použitému plnotučnému mlieku. Nápoj ponúka presne to, čo sľubuje – hotovú studenú kávu v plechovke, s mliekom či bez neho. Predpokladám, že ho budú využívať najmä ľudia na cestách, ako alternatívu k redbullu, narýchlo pripravenej neske či káve z automatu. Cena za Caff√® je 37 Sk a Macchiatto 49 Sk.

Celá sranda okolo nového nápoja má však aj jeden úplne iný rozmer. Logicky, illy zrejme neukrojilo z kávy, ktorú dodáva do kaviarní, ale namiesto toho zvýšilo existujúcu produkciu pre vytvorenie nového produktu. Takýmto spôsobom svieti jeho logo na pumpách a v potravinách. Samozrejme to zvyšuje povedomie značky a hádam aj počet ľudí, ktorí si budú vyberať kaviareň na základe svetelnej reklamy na jej priečelí.

Akurát včera som debatoval s dvoma známymi od kávy o illy v plechovkách. Povedali mi, že očakávali skôr posun smerom ku kvalite a sú prekvapení, že práve illy ide „vychovávať“ ľudí cez nápoj v plechovke a nie cez tradičné a poctivé espresso. Ja ako stabilný konzument illy kávy musím zasa konštatovať, že kvalita ide skutočne dole, ale nielen pri tejto značke. Môže zato samozrejme masová výroba a rýchle rozširovanie talianskych značiek po celom svete. V tomto zmysle vyznel aj nedávny test káv Taliansko vs. US na veľkom portály venovanom káve – www.coffeegeek.com. Kto túto stránku navštevuje, vie o čom hovorím, talianske kávy tam v slepom teste jednoznačne prepadli oproti menším americkým pražiarom. Išlo pritom o veľké značky – Lavazza, Segafredo, Pellini, illy a ich jednotlivé podznačky. Ďalším problémom talianskych káv je vek z≈ïn pri nemletej káve, ale tiež neuvádzanie dátumu praženia, iba spotreby. V tomto zmysle vychádza masovosť veľkých značiek vyslovene na úkor kvality. A presne takéhoto dôsledku sa bojím aj v súvislosti s novým nápojom od illy a Coca-Coly.

súvisiaci článok: Zásnuby illycaffe a Coca-Cola Company
foto: Viktor Klimo

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Komentáre (9)

  1. Tohle Illy (taktéž jen Caff√® a Latte Macchiatto) jsem parkrát kupoval a neurazí, ale vyloženě odborníky a nadšence do kávy asi ani nenadchne. Proti kávovému nápoji xPress od Nescafé to má ke kávě ale přeci jen o dost blíž.

    Naprosto mne ale fascinovala nabídka kávy v Japonsku, variant v plechovkách tam bylo na desítky, různých typů a míst původu, navíc jak v obchodech tak v automatech šlo zakoupit buď studené nebo krásně horké! A navíc většina chutnala výborně, i ta značka do Coca-Coly (Georgia tuším). Jenže tam bylo dobré kafe i v McDonaldu (velmi slušné překapávané nalévané z konvice, žádný úchylný stroj jako tady). Každopádně to byl důkaz, že se i v tomhle obalu dá prodávat výborná káva.

    Odpovedať
  2. Mno, podla toho, s cim porovnavas. Porovnavat studeny napoj v plechovke s predohriatou porcelanovou salkou, kde je vonave espresso s tigrovanou cremou sa skratka neda, aj keby som zatvoril oci a zapchal si nos.

    V kazdom pripade, kavou by som nazval prave len tradicne espresso v salke, nie napoj v plechovke. Aj samotny napis to koniec-koncov hovori – italian espresso based – cize vo volnom preklade „zalozene na talianskom espresse“. A to je nieco zasadne ine, ako keby vyslovene napisali talianske espresso.

    Odpovedať
  3. mna tieto illy kavy vyslovene potesili. doteraz jedina moznost posilnenia na cestach autom pre sofera na slovensku boli redbully a podobne odpornosti. cerpackove kavove automaty este vacsie peklo. plechovkova kava bez kyslosti a inych pachuti co neurazi je priam spasou. :-)

    dakujem za echo ,)

    Odpovedať
  4. MAREK LORINCZ

    PODLA MOJHO NAZORU ILLY SPRAVILA OBROVSKU CHYBU,NO TAKEJTO KOMERCII SA MOHLY NAOZAJ VYHNUT.

    Odpovedať
  5. ulicnik24

    pitie studenej kavy je vraj dobre pre krasu :-) ale ja si radsej pripravujem pred cestou kavu do termosky

    Odpovedať
  6. coke man

    Ahojte vsetci… som rad ze sa rozbehla takato debata o nasom novom produkte…
    viem velmi dobre co su illy kavy v plechovke… to je pravda nemoze sa to porovnat s original espresom s kavovaru, ale ako som si zatial vsimol ludom to chuti lebo ich objednavam dost casto… a co mozem poradit tym co to nechuti? asi len tolko ze nech to nepije… ahojte coke

    Odpovedať
  7. lenka j.

    coke man: ja by som to pila nesmierne rada, lebo mam rada prakticke veci… lenze nejem cukor, takze som diskriminovana..

    Odpovedať
  8. …lenze nejem cukor, takze som diskriminovana..

    ……… …. cukor je fsade

    Odpovedať
  9. Aj mne tam vadí ten cukor…

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *